9.23.2015

קומפוזיציה בעיצוב אלבומים

מה היא בעצם קומפוזיציה בסקראפ (או בעיצוב גרפי)? ולמה חשוב להקפיד על חוקיות מסוימת כשאנחנו מעצבות עמוד לאלבום או כרטיס ברכה?
בעיצוב מוצר כלשהו, ההתייחסות חייבת להיות שימושית, כלומר אנחנו יודעות מראש שלפרי עיצובנו יהיו צופים, ועלינו להעביר להם מסר. איזה מסר? תלוי במה שעיצבנו J


אם זה כרטיס ברכה אז המסר רשום בכותרת, כמו "מזל טוב", "חג שמח" או איזה ציטוט יותר מתוחכם. גם בדף אלבום זה לא כל כך שונה, כי רצוי שלתמונות אשר בחרנו לאותו עמוד ספציפי יהיה חיבור וסיפור כלשהו. ואז בשאר האמצעים שעומדים לרשותנו (צבעים, אלמנטים, קומפוזיציה) אנחנו באופן וויזואלי נספר את הסיפור הזה או נתמוך במסר הכתוב.

ואם הצלחנו להעביר את המסר בצורה טובה, הצופה ייהנה מהיצירה שלנו, ואולי אפילו ירצה להשקיע את מיטב כספו כדי לרכוש אותה ולהמשיך ליהנות ממנה גם בהמשך J

אם לא הצלחנו, אז הצופה לא יבין את היצירה, המסר לא יעבור אליו, והוא יישאר אדיש במקרה הטוב, ואם הוא ממש נחמד ולא רוצה לפגוע בנו, אז הוא אפילו יכתוב לנו איזו תגובה "מהממת", אך אין זה אומר שזו האמת J

ועכשיו סוף סוף הגענו לעיקר – הקומפוזיציה.
קומפוזיציה – זה צירוף של כמה אלמנטים בצורה מסוימת כדי להעביר מסר וויזואלי (פשוט, לא? J )

בקומפוזיציה תמיד יש מרכז, שהוא העיקר, השחקן הראשי שלנו. בדף אלבום זו תמיד תהיה תמונה, בכרטיס ברכה יש יותר אופציות: דמות כלשהי, איור, פרח ממש גדול וכול'.

מסביב לאותו שחקן ראשי אנחנו נוסיף בהדרגה עוד כל מיני אלמנטים, עד שנקבל תוצאה רצויה. חשוב שיה לנו מוקד קומפוזיציוני אחד (במקרים מסוימים גם 2, אבל על זה ארחיב בהמשך) כדי למשוך את תשומת הלב של הצופה לשחקן הראשי. קשה להסביר תאורטית איך בדיוק בונים קומפוזיציה נכונה, אנסה לעשות את זה בעזרת דוגמאות.

1. בדוגמה הזו החלטתי למקם את התמונה במרכז הדף עם נטייה קלה שמאלה. המיקום נבע מהתרחשות בתמונה: פני הילד פונים שמאלה עם מבט אל הצופה, במקרה כזה רצוי למקם את רוב האלמנטים בגב של הדמות, וזה אומר שבצד ימין אני צריכה יותר מקום בדף. למה דווקא בגב? כדי לתמוך בדמות ולא לחסום לה אוויר בכיוון של הפנים, זו גם הסיבה שלא מיקמתי את התמונה נגיד צמוד לצד שמאל של הדף. כרגע לא אכנס לבחירה לוגית של האלמנטים, אבל כן אסביר על מיקומם וגודלם. עדיף למקם את האלמנטים הגדולים מסביב לתמונה, ומהם לצאת החוצה עם אלמנטים יותר קטנים - ככה נוצרת זרימה וויזואלית יפה. מה הכוונה? כשהצופה מסתכל בדף, העין שלו מתחילה מהתמונה, עוברת בין כל האלמנטים וחוזרת שוב לתמונה. בצורה זו כל האלמנטים תומכים בתמונה, אבל לא מתחרים בה, והתמונה נשארת עיקר היצירה. 



2. זו דוגמה טובה ל-2 מרכזים של קומפוזיציה. בחרתי למקם את התמונה בצד שמאל של העמוד לכיוון מעלה, כי הדמות מסתכלת ימינה וקצת למטה, וזה אומר שאני צריכה לתת לה מרחב למבט, וגם משהו להסתכל עליו (הסיבה למרכז קומפוזיציוני שני).  שוב לא אכנס לבחירת האלמנטים, אבל אדגיש שגם כאן האלמנטים הגדולים ממוקמים צמוד לתמונה, ומהם יוצאים אלמנטים יותר קטנים. למעשה בדף הזה יש 2 סיבות ל2 מוקדים של קומפוזיציה: אחת, כמו שאמרנו - המבט של הדמות, הסיבה השנייה זה העומס שנוצר לנו בצד שמאל של הדף, כדי לאזן אותו, הייתי חייבת להוסיף גם משהו קטן יותר לצד ימין. ומה שמחבר בין 2 הצדדים זה  חזרה על אותם אלמנטים (ניירות ותחרה), המבט של הדמות, הכיתוב והבלינגים שהולכים בדיוק לפי המבט. התוצאה - שוב זרימה יפה מעגלית. הצופה מתחיל מהתמונה ושמסביבה, עובר אחרי המבט לצד ימין, וחוזר בחזרה לתמונה.


3. זו דוגמה לכרטיס ברכה. הבלרינה עם המסגרת היא הדמות המרכזית, בחרתי למקם את שאר האלמנטים מתחתיה, כדי לתמוך בעמידה שלה. למה לא מעליה? כדי לא להעמיס לה על הראש :), מבחינה וויזואלית זה נראה כאוב :). כמה מילים על הכיתוב - בחרתי למקם אותו דווקא בצד שמאל, כי בעברית אנחנו קוראים מימין. למה זה חשוב? המבט של הצופה מתחיל מבלרינה, פונה ימינה לפרחים, ממשיך בקריאה מימין לשמאל, ושוב חוזר לבלרינה. התוצאה - זרימה וויזואלית יפה ונעימה לעין.


ועכשיו אני רוצה לפרט טיפה על טעויות נפוצות בקומפוזיציה, במיוחד של מתחילות :).
העין האנושית מטבעה שואפת להרמוניה, אנחנו תמיד נעדיף לראות דברים יפים ומאוזנים, גם אם אנחנו לא מודעים לזה.
כל מה ששובר את ההרמוניה הזו, נחשב לא נכון מבחינת הקומפוזיציה, אלא אם כן, הייתה לנו כוונת תחילה, כדי לגרום לצופה אי נוחות ולעורר בו מחשבה או פעולה כלשהי.

1. פיזור אלמנטים על כל הפורמט.
הפחד שלנו מהדף הריק לפעמים גורם לנו לרצות למלא אותו בכל טוב, כדי שהצופים לא יחשבו שלא השקענו מספיק :). התוצאה - העין של הצופה רצה על כל הפורמט, מבלי יכולת לעצור ולהתמקד בשחקן הראשי. זה לא נעים וזה מעצבן בעיניים.

2. סיבוב אלמנטים באלכסון.
כמו שהזכרתי כבר, העין האנושית מעדיפה לראות דברים שמסודרים בצורה ישרה, זה יותר נעים לה ככה :), וזו הסיבה שבעיצוב נכון לא מסובבים אלמנטים באלכסון אם אין לכך סיבה. יכולות להיות כל מיני סיבות לסיבו הזה, אבל זה תמיד חייב להיות מכוון ומתוכנן. למשל, כשיש צורך להדגיש תנועה כלשהי, או ליצור בלאגן מכוון. אבל ברוב המקרים אין לנו סיבה כזו. וכשיש סיבוב באלכסון בלי סיבה, הוא יוצר אי נוחות וויזואלית לצופה, הצופה שואל את עצמו "למה הסיבוב הזה? מה המעצב ניסה לי להגיד בזה?" ואם הוא לא מוצא תשובה הוא מתאכזב. כמובן שכל זה קורה בתת מודע שלנו ואנחנו אפילו לא מספיקים לעקל את זה, פשוט עוברים הלאה ליצירה הבאה :) 

דוגמה לסיבוב מוצדק באלכסון:
כאן הייתה לי מטרה להעביר תחושה של בלאגן פרוע, כדי להשיג את זה מיקמתי את כל האלמנטים בצורה שנראית כאילו די אקראית, כאילו סתם נזרקו על הפורמט, אבל למעשה כל פיסה כאן מאוד מתוכננת. ושימו לב, שלמרות כל הבלאגן, התמונה עם הדמות עדיין נשארה ישרה כלפי הפורמט. כי הכי חשוב לא לסובב באלכסון דמויות אנושיות, כשהן מסובבות הן נראות נופלות, וזה לא נעים וויזואלית לצופה.
* האלמנט היחיד שכן ניתן לסובב באלכסון מבלי לפגוע בעיצוב, זה הפרפר, פשוט כי בעין זה נראה לנו טבעי (ככה הפרפרים עפים בטבע)


3. הדבקת אלמנטים בודדים בפינות.
למה לא לעשות את זה אף פעם? כי אלמנט בודד שמודבק בדיוק בפינה, מחדד אותה עוד יותר, ומושך אליו את כל תשומת הלב של הצופה. הצופה לא יוכל להתמקד לא בתמונה, ולא בשאר האלמנטים, המבט שלו פשוט כל הזמן יימשך לאותו כפתור או פרפר קטן שיושב שם בדיוק על הפינה. ושוב, התוצאה - זה לא נעים וויזואלית לצופה.

4. אלמנטים באותו גודל וצורה ממוקמים אחד צמוד לשני. 
בבחירת האלמנטים לעיצוב חשוב לשים לב לגודלם וצורתם ולגוון. כמו שכבר הסברתי, חשוב למקם את האלמנטים הגדולים צמוד למרכז ומהם לצאת עם האלמנטים הקטנים יותר - זה יוצר זרימה יפה. כשכל האלמנטים באותו גודל וצורה הזרימה נתקעת, והיצירה נראית משעממת.



9 comments:

  1. את מדהימההה! תודה♡ חידדת לי המון!

    ReplyDelete
  2. תודה רבה!! עזרת לי המון!

    ReplyDelete
  3. פוסט כל כך חשוב ומחדד המון דברים גם למתחילות וגם למתקדמות. תודה!

    ReplyDelete
  4. בדיוק מה שמתחילה כמוני חיפשה- הסברים מילוליים לכל מה שאני רואה בעבודות אחרות וכיוון לעתיד. תודה!

    ReplyDelete
  5. פוסט מדהים, איזו זריזה את, אני חשבתי בקול רם, ואת יישמת והסברת על הקומפוזיציה, תודה, עכשיו מקווה ליישם

    ReplyDelete
  6. פוסט מדהים, איזו זריזה את, אני חשבתי בקול רם, ואת יישמת והסברת על הקומפוזיציה, תודה, עכשיו מקווה ליישם

    ReplyDelete
  7. פסוט נהדר. מאוד ברור ומסביר מצויין. תודה רבה על הסבלנות אולה.

    ReplyDelete
  8. תודה רבה על הסברים וההשקעה

    ReplyDelete
  9. תודה רבה! פוסט מעניין ומושקע. מקווה להצליח ביישום.

    ReplyDelete

I'll happy to see your comments :)
Thank you!